Na egzaminie musisz być eco friendly

Egzaminatorzy WORD zwracają uwagę na umiejętność ekojazdy czyli tzw jazdy energoooszczędnej. Jak być eko i zdać egzamin na prawo jazdy?

W trosce o lasy deszczowe oraz małpki hiri-kiri, na egzaminach państwowych wprowadzono obowiązek ekojazdy. To nie do końca tak. Zasady ekojazdy pozwolą nie tylko znacznie zaoszczędzić ale też sprawią, że będziesz prowadzić bezpieczniej.

Ekojazda w nauce jazdy

Spokojnie. Dobrze przeprowadzone szkolenie w nauce jazdy zawiera elementy ekojazdy. Kilka prostych nawyków wykształconych podczas kursu nauki jazdy pozwoli Ci nie tyko nie oblać egzaminu ale też… nauczyć się jeździć bezpiecznie i oszczędnie.

Co daje ekojaza?

Zasady ekojazdy pozwalają na

  • znaczne zmniejszenie zużycia paliwa
  • zmniejszenie zużycia podzespołów samochodu (min opon, hamulca)
  • ograniczenie emisji CO2 i hałasu
  • zmniejszenie ryzyka kolizji (przewidujesz, szybciej dostrzegasz problemy i zagrożenia na drodze).

Ekojazda to nie tylko oszczędności na paliwie

Stosując zasady ekojazdy nie trzeba oszczędzać na paliwie na siłę i to kosztem trwałości pojazdu. Jeżdżąc eko wcale nie musisz jechać pomału. Wystarczy, że jedziesz w sposób bardziej świadomy i kontrolowany, oraz bezpieczniejszy.  Technika ekojazdy polega na stosowaniu kilku zdroworozsądkowych zasad opartych o znajomość podstaw fizyki, oraz zasad działania silnika. Jakich?

  1. Nie dodawaj gazu podczas uruchamiania silnika
  2. Nie rozgrzewaj silnika na postoju
  3. Wyższy bieg włączaj możliwie szybko – po osiągnięciu właściwej dla niego prędkości
  4. Bieg pierwszy powinien służyć tylko do ruszania z miejsca
  5. Wolna droga przed Tobą? Wciskaj energicznie gaz!
  6. Możesz omijać biegi. Gdy przyśpieszasz energicznie możesz włączyć czwórkę bezpośrednio po dwójce-jeśli prędkość samochodu na to pozwala.
  7. Hamuj silnikiem
  8. Nie jedź „na luzie”
  9. Wykorzystuj zerowe zużycia paliwa. Większość dzisiejszych samochodów cechuje się zerowym zużyciem paliwa, gdy pojazd toczy się siłą rozpędu przy włączonym biegu i puszczonym pedale gazu. Nie wierzysz? Sprawdź.
  10. Obserwuj sytuację przed pojazdem. Staraj się reagować jak najwcześniej a jednocześnie jak najłagodniej na dostrzeżone przeszkody. Czasem sytuacja na drodze rozwiąże się sama bez konieczności użycia pedału hamulca (patrz pkt 9.)
  11. Nie jedź agresywnie
  12. Jedź płynnie
  13. Używaj tempomatu – o ile to możliwe
  14. Jeśli zatrzymujesz się na dłużej – np przed przejazdem kolejowym, na światłach – wyłącz silnik.
  15. Dbaj o stan techniczny pojazdu (ciśnienie w oponach, wymiana oleju, rezygnacja ze zbędnego bagażu itp).
Ekojazda na egzaminie. Arkusz przebiegu egzaminu praktycznego na prawo jazdy
Ekojazda na egzaminie. Arkusz przebiegu egzaminu praktycznego na prawo jazdy

Ekojazda na egzaminie

Co oceniają egzaminatorzy WORD?Podczas egzaminu na prawo egzaminatorzy oceniają tak naprawdę jedynie trzy elementy ekojazdy:

  • Arkusz przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy. Pozycje 32 i 33 odnoszą się do ekojazdy. Aby rozpocząć hamownie silnikiem wystarczy po prostu… puścić pedał gazu a samochód posłusznie zacznie zwalniać. Ważne jest też, aby do skrzyżowanie nie dojeżdżać na wciśniętym sprzęgle.
  • Zmieniaj bieg w zakresie obrotów silnika 1800-2500. Oczywiście nie zawsze (właściwie mało kiedy) jest czas na precyzyjne sprawdzanie obrotów silnika. Zmianę biegu na wyższy wykonuj „na słuch”. Łatwo powiedzieć, jeszcze trudniej napisać  Zmianę biegów należy dokonać możliwie szybko, stosownie do prędkości z jaką poruszasz się. Z całą pewnością „przepiłowanie” skrzyżowania na jedynce nie spodoba się egzaminatorowi
  • Wrzucenie 4 biegu przed osiągnięciem prędkości 50 km/h. Jak sama nazwa wskazuje. Współczesne samochody mają przynajmniej 5 biegów, a niektóre 6. Z całą pewnością 4. bieg należy włączyć podczas jazdy miejskiej, czasem nawet wymagane jest włączenie 5. biegu – gdy sytuacja tego wymaga
 

Dodaj komentarz